Η πόλη της Νέας Υόρκης εισάγει υποχρεωτική παρακολούθηση της σπατάλης τροφίμων για τα μεγάλα εστιατόρια
Η πόλη της Νέας Υόρκης έχει θέσει σε εφαρμογή ένα πρωτοποριακό υποχρεωτικό πρόγραμμα παρακολούθησης της σπατάλης τροφίμων για εστιατόρια με ετήσια έσοδα άνω του 1 εκατομμυρίου δολαρίων, με στόχο τη μείωση της σπατάλης τροφίμων της πόλης κατά 30% έως το 2030. Η πρωτοβουλία, η οποία τέθηκε σε ισχύ την 1η Οκτωβρίου 2025, απαιτεί από τα συμμετέχοντα εστιατόρια να καταγράφουν καθημερινά την σπατάλη τροφίμων —συμπεριλαμβανομένων των αχρησιμοποίητων συστατικών, των ληγμένων προϊόντων και των υπολειμμάτων των πελατών— σε μια ψηφιακή πλατφόρμα εγκεκριμένη από την πόλη.
Σύμφωνα με τον κανόνα, τα εστιατόρια πρέπει να κατηγοριοποιούν τα απόβλητα ανά τύπο (π.χ. φρούτα/λαχανικά, κρέας, δημητριακά) και βάρος και στη συνέχεια να υποβάλλουν μηνιαίες αναφορές στο Τμήμα Υγιεινής της Νέας Υόρκης (DSNY). Το DSNY θα χρησιμοποιεί τα δεδομένα για να εντοπίζει τα σημεία με τα οποία δημιουργούνται τα απόβλητα και να προσφέρει εξατομικευμένες συμβουλές, όπως προσαρμογή των παραγγελιών συστατικών ή επανασχεδιασμό των μεγεθών των μερίδων. Τα εστιατόρια που δεν συμμορφώνονται αντιμετωπίζουν πρόστιμα που κυμαίνονται από...
200 έως
1.000 ανά παράβαση.
Οι τοπικοί ιδιοκτήτες εστιατορίων έχουν ανάμεικτες αντιδράσεις. Η Μαρία Λόπεζ, ιδιοκτήτρια ενός ιταλικού μπιστρό στο κέντρο της πόλης, δήλωσε: «Στην αρχή, μας φάνηκε σαν επιπλέον δουλειά, αλλά μετά από ένα μήνα, συνειδητοποιήσαμε ότι παραγγέλναμε υπερβολικά πολλές ντομάτες κατά 20%. Έχουμε ήδη μειώσει το κόστος και τη σπατάλη». Ωστόσο, ο Τζον Τσεν, ο οποίος διευθύνει ένα πολυσύχναστο εστιατόριο ντιμ σαμ στην Τσάιναταουν, εξέφρασε ανησυχίες: «Μικρές ομάδες όπως η δική μας δυσκολεύονται να βρουν χρόνο για καθημερινή υλοτομία. Χρειαζόμαστε περισσότερη υποστήριξη με την εκπαίδευση».
Για να διευκολυνθεί η εφαρμογή, η πόλη συνεργάστηκε με εταιρείες τεχνολογίας για να παρέχει δωρεάν πρόσβαση σε φιλικές προς το χρήστη εφαρμογές παρακολούθησης και φιλοξένησε πάνω από 50 εργαστήρια για το προσωπικό των εστιατορίων. Τα πρώτα δεδομένα δείχνουν πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα: τους πρώτους δύο μήνες, το 78% των συμμετεχόντων εστιατορίων μείωσε τη σπατάλη τροφίμων κατά μέσο όρο 12%.
Η Επίτροπος του DSNY, Λόρα Τόρες, τόνισε: «Δεν πρόκειται μόνο για τιμωρία — πρόκειται για την οικοδόμηση ενός πιο βιώσιμου συστήματος τροφίμων. Όταν τα εστιατόρια σπαταλούν λιγότερα, εξοικονομούν χρήματα και μειώνουμε τις εκπομπές μεθανίου από τους χώρους υγειονομικής ταφής». Το πρόγραμμα θα επεκταθεί σε μικρότερα εστιατόρια (έσοδα
500 χιλιάδες–
1 εκατομμύριο) το 2026, σηματοδοτώντας ένα βασικό βήμα στη μάχη κατά της σπατάλης τροφίμων στη Νέα Υόρκη.










